Allmänt
Smycken För Alla drivs av E-com Invest Sweden AB (556842-2645). I vidare text kommer endast namnet Smycken För Alla att användas.
Kontaktuppgifter:
E-com Invest Sweden AB
Omformargatan 19
721 37 Västerås
E-post
När du handlar via Internet gäller konsumentköp- och distansavtalslagen. Denna lag skyddar dig som konsument när du handlar på distans. Läs mer hos Konsumentverket.
Smycken För Alla reserverar sig för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäjning av varor.
Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Vi förbehåller oss rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.
När varan sedan skickats kommer du att få en bekräftelse på detta via e-post. Bekräftelsen innehåller även ett kolli-ID med vilket du kan spåra försändelsen via.
Vi reserverar oss rätten för prisändringar utan någon förvarning för eventuella prisfel.
Du betalar alltid det pris som visas när din beställning utförs, om du köpt en vara till ett felaktigt pris meddelas du om detta och du får tillbaka dina pengar.
Självklart följer vi konsumentköplagen och reklamationer inom 6 månader från inköpsdatum behandlas enligt denna.

Swish
Swish gör att du kan skicka pengar med mobilen. Ett snabbt, enkelt och säkert sätt att betala och ta betalt.
Swish är en mobil betaltjänst som används mellan privatpersoner och från privatpersoner till anslutna företag, föreningar och organisationer. Privatpersoner som ansluter sig till Swish kopplar sitt mobilnummer till sitt bankkonto. De kan då skicka och ta emot pengar genom Swish, samt betala till anslutna företag, föreningar och organisationer. Anslutna företag, föreningar och organisationer får ett unikt Swish-nummer som privatpersoner kan swisha till, och kan därmed erbjuda ett betalsätt där de får in betalningen direkt på sitt bankkonto.
Direktbetalning via bank
Betalningen utförs snabbt och enkelt via ditt eget bankkonto på Internetbanken. Billmate/Trustly fungerar med följande banker: Swedbank, Sparbankerna, Handelsbanken, Nordea, SEB, Skandiabanken, Danske Bank, Länsförsäkringar, ICA Banken, Forex, Sparbanken Öresund, Sparbanken Syd. Vid betalning med bank slussas du vidare från kassan till Trustly där du väljer din bank, där du sedan genomför betalningen. Du behöver då inte lämna ut ditt kortnummer när du handlar.
- Trustly är ett licensierat betalningsinstitut godkänt och under tillsyn av Finansinspektionen. De har en europeisk Payment Services Provider-licens (PSP) i enlighet med Payment Service Directive (PSD, 2007/64/EC).
- Du behöver inte registrera dig för att använda Trustly och Trustly lagrar ingen information som kan användas för att komma åt ditt bankkonto. Trustly använder den allra högsta tillgängliga krypteringsstandarden ovanpå din banks egna säkerhetssystem.
Villkor för kortköp
När du betalar via kort administreras detta av Billmate AB under varumärket billmate. Detta innebär att du handlar tryggt och enkelt.
Vi accepterar betalningar med Visa och MasterCard. Betalväxeln är certifierad för PCI DSS Level 1 och lösningen är även licensierad för 3D-Secure (MasterCard SecureCod och Verified by Visa). När du ska betala blir du förflyttad till en krypterad sida där betalningen sker. Ingen behandling av kortnummer sker hos butiken.
Köpvillkor Faktura
Handla nu – betala först efter leverans!
När du betalar via faktura administreras detta av Billmate AB under varumärket billmate. Detta innebär att du handlar tryggt och enkelt. Du slipper uppge dina kortuppgifter, och betalar först efter det att du mottagit dina varor och Fakturan skickas via e-post.
Detta erbjuder vi dig:
- Få alltid hem varan innan du betalar
- 14 dagars betalningstid
- Du behöver aldrig lämna ut känslig information
- Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
- Tillgång till dina fakturor via billmate online
- Möjlighet till delbetalning
Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/ förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta via e-post. Kreditupplysningen sköts via CreditSafe och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut.
Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa så fakturan är korrekt.
Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Billmate behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkoll samt marknadsföring. Personnummer kan används som kundnummer i kundhanteringssyfte.
* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
Villkor för delbetalning
Allmänt
Via Billmate AB kan vi erbjuda dig möjligheten att delbetala ditt köp med billmate delbetalning. Du väljer själv om du vill lägga delbetalning på 3, 6 eller 12 månader. Givetvis går det även att betala hela summan eller en större del av den inom avtalsperioden utan extra kostnader. För att kunna välja delbetalning måste du vara över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som görs i samband med köpet. Fakturorna skickas via e-post.
Varför billmate delbetalning?
- Du får alltid varan levererad till dig innan du betalar
- Få längre kredittid med billmate delbetalning
- Alltid samma räntesats oavsett storlek på köp och antalet månader du väljer
- Första betalningen sker först nästkommande månad
- Tillgång till dina fakturor via billmate online
Exempel: Vid ett köp om 10000 kr med billmate delbetalning 12 månader är uppläggningsavgiften 245 kr. Den gällande årsräntan är 0 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 10.83 %. Kreditköpspriset är 10596 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 883 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker varje månad under ett års tid.
Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/ förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta via e-post. Kreditupplysningen sköts via CreditSafe och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut.
Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa så fakturan är korrekt.
Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Billmate behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkoll samt marknadsföring. Personnummer kan används som kundnummer i kundhanteringssyfte.
Billmate AB, organisationsnummer 556918-4129, telefonnummer 040-30 35 00.
Leveranstid
Normal leveranstid är 6-10 arbetsdagar (vardagar) efter det att vi har mottagit din beställning.
Leveranssätt
Alla leveranser sker med Deutsche Post – PostNord, i undantagsfall DHL eller FedEx, beroende på hur stor din försändelse är. Alla leveranser är registrerade och går där med att spåra, likaså är alla leveranser försäkrade. Våra leveranser skickas direkt till dig från vår leverantör i Tyskland.
Fraktkostnad
Fraktavgift på varor beställda hos Smycken För Alla baseras på beställningens pris. Avgiften för frakten räknas automatiskt ut av systemet och du ser avgiften i din varukorg samt i kassan.
Fraktavgift | |
Orderbelopp | Pris |
---|---|
0-499 kr | 49 kr |
500 – | Fri frakt |
Transportskador
Om en vara från Smycken För Alla skadas under transporten, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående till speditören, dock senast inom 7 dagar.
Outlösta paket
Om du inte löser ut ditt paket kommer vi att debitera dig 300 kr för att täcka fraktkostnad, returfrakt samt administration. Detta sker i form av en faktura till beställningsadressen.
Ångerrätt
Du som konsument (ej företag) har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar, enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) .
Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dag då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar varan i fysisk besittning.
Vill du utöva ångerrätten ska du till Smycken För Alla skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet via vårt kontaktformulär.
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
Verkan av utövad ångerrätt
Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den standardleverans vi erbjuder). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något. Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

Viktigt!
Vid nyttjande av ångerrätt ska varan returneras i originalförpackningen, den förpackning som varan levererades i, inklusive ytteremballaget.
Reklamation
För att reklamera en produkt använder du vårt reklamationsformulär.

Viktigt!
För att du skall kunna göra en reklamation måste du returnera varan i originalförpackningen, den förpackning som varan levererades i, inklusive ytteremballaget. Detta för att det ska gå att avgöra om det är en transportskada eller om det är ett fabrikationsfel. Fyll i formuläret och klicka på ”Skicka”. Vi återkopplar till dig så snart som möjligt och bekräftar att vi mottagit reklamationen. En bekräftelse på mottagen reklamation är inte detsamma som godkänd reklamation. Vi skickar sedan en retursedel till dig. När du sedan fått retursedeln använder du denna för att skicka tillbaka varan kostnadsfritt till vår leverantör i Tyskland.
Vid godkänd reklamation skickar vi dig en ny vara fraktfritt. Om du istället vill ha en återbetalning, görs detta genom insättning till det kort/konto som använts vid betalning. Vid fakturabetalning krediteras din faktura.
ReklamationSäkerhet och behandling av kunduppgifter
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I de fall du väljer att betala mot faktura måste du även ange ditt personnummer. I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagandet gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss.
Smycken För Alla kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part.
Enligt personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall oss.
Force Majeure
Smycken För Alla är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof.
I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
Vid tvist
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Du kan även använda EU:s Tvistlösning på nätet.